O automobilima koji se danas proizvode se uglavnom govori u superlativima. Sve su napredniji, sve su snažniji, sve su brži. No, to sve ima svoju cijenu koja se odražava na zagađivanju okoliša. Automobili više nisu toliki luksuz, već su postali potreba mnogih koji bez njih ne mogu obavljati svakodnevne zadatke. Zato ih je sve više, a time se i ispušta sve više nečistoća u atmosferu.
Danas se tako ugrađuju brojni silux.hr autodijelovi koji služe u smanjenju tog zagađenja, a katalizator je jedan od glavnih dijelova koji u tome pomaže. On je dio ispušnog sustava koji čine i brojni drugi dijelovi koji imaju isti cilj – smanjiti ispuštanje toksičnih plinova iz auta.
Sadržaj:
Prvi uređaji za čišćenje toksičnih tvari u automobilima
Prisjetimo li se malo povijesti, prvi katalizatori u automobilima na europskom tržištu pojavili su se 1986. godine. Automobili koji su ih tada posjedovali su imali posebne oznake kako bi ih se moglo prepoznati. Nekoliko godina kasnije, točnije 1993.g., uvedena je Euro norma 1 za emisiju goriva i od tada automobili koji se prodaju u Europi moraju posjedovati katalizator. Oni koji ga nisu imali, nisu mogli biti stavljeni na to tržište.
S vremenom su norme postajale sve strože pa jednostavno gotovo i nije bilo moguće da ih proizvođači zadovolje bez ugradnje katalizatora u auto. Danas ih tako imaju i oni s benzinskim i dizelskim motorom, ali razlikuju se u nekim stvarima zbog različite vrste goriva.
Dijelovi katalizatora
Iako se auto katalizator koji se nalazi u vozilima s benzinskim i dizelskim motorom razlikuje, ipak se mogu razlikovati 4 osnovna dijela:
- Kućište – dolazi u više oblika, ali najčešće je cilindričnog oblika; prikuplja plinove iz ispušne grane
- Prijenosnik – sastoji se od brojnih kanala putem kojih prolaze ispušni plinovi; može biti izrađen od metala ili keramike
- Srednji sloj – pokriva gore navedenu površinu prijenosnika, odnosno pokriva sve te kanale
- Katalitički aktivni sloj – zadužen za izazivanje kemijske reakcije kad dođe u doticaj sa štetnim tvarima iz ispušnih plinova te u konačnici za njihovu neutralizaciju; smatra se najvažnijim dijelom
Plinovi i toksične čestice iz auta koji štete okolišu
Automobilski katalizator je zaslužan za čišćenje i neutraliziranje 3 vrste čestica i plinova koji štete okolišu:
- Ugljični monoksid
- Ugljični dioksid
- HC ugljikovodici
No, unatoč ugradnji katalizatora, oni više sami nisu dovoljni da bi se mogli boriti s ovim toksičnih tvarima i plinovima. Zbog toga ispušni sustavi u današnjim automobilima moraju imati i još neke dodatne dijelove za pomoć. Tako se koriste DPF/FAP filteri kako bi zadovoljili Euro 4 normu, a za zadovoljenje Euro 6 norme koristi se i poseban sustav selektivne katalitičke redukcije. Osim toga, EGR ventil je također postao jedan od glavnih komponenti ispušnog sustava. Svi ti dijelovi zajedno osiguravaju da automobil ispušta samo onu dopuštenu količinu plinova i tvari koje su propisane u tim normama.
Kvar auto katalizatora
Postoje brojne stvari koje mogu dovesti do kvara automobilskog katalizatora. Neke od njih su:
- Prolazak autom kroz duboke lokve – to može dovesti do ulaska vode u njega te zbog iznenadne hladnoće može doći do stezanja metalnog kućišta što može izazvati napuknuće
- Prodiranje ostataka motornog ulja u katalizator – to može dovesti do začepljenja njegovih kanala
- Česte gradske vožnje, na kratkim relacijama i često kretanje i zaustavljanje
- Loše izvedena plinska instalacija
- Razna mehanička oštećenja
U slučaju da dođe do njegovog kvara, možete ga pokušati popraviti kod nekog automehaničara. No, ponekad je on toliko oštećen da popravak nije moguć te vam preostaje samo kupnja novog. Riječ je o tipskom dijelu pa dobro pazite prilikom kupnje da kupite onaj odgovarajući model za vaše vozilo.
Ispušni sustav kao vrlo važan dio auta
Ispušni sustav u automobilu sastavljen je od brojnih kompomenti. Sve te komponente moraju ispravno funkcionirati kako bi taj sustav imao svoju svrhu, odnosno kako bi učinkovito pročišćivao i neutralizirao toksične plinove i tvari. Naravno, automobilski ispušni sustav ih ne može u potpunosti neutralizirati, ali će ih svesti na najmanju moguću mjeru, odnosno do razina koje su zakonom određene kao sigurne.
Zato je svakako poželjno da pri svakom redovitom servisu auta zatražite i da vam provjere ispušni sustav. To je pogotovo bitno prije nego odlazite na tehnički pregled auta jer se tamo on posebno provjerava u obliku ekološkog testa. Zato je bolje da i prije nego što se tamo pojavite, imate sve napravljeno kako treba.
Članci iz iste kategorije:
- Svjetla za auto za učinkovito osvijetljavanje ceste
- Ponekad je popravak auto branika najisplativija opcija
- Sve češća kupnja auto dijelova online
- Alternator kao važan dio automobila
- Kako rade svječice automobilskog motora
- Pumpica za servo volan za auto kao važan dio
- Karoserija automobila je više od vanjskog omotača